FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott31/07/2020

Kan man köpa läkemedel från England efter de gått ur EU?

Nu när England har gått ur EU, är det olagligt att via nätet beställa medicin ifrån ett engelskt apotek till Sverige? Vad kan isåfall straffet bli?

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När får man köpa läkemedel på nätet?
Man får enligt Tullverkets hemsida köpa läkemedel på nätet från länder som ingår i EU/EES. Det finns dock vissa förutsättningar för att få köpa läkemedel från dessa länder:
- Det skall vara för eget bruk
- Läkemedlet skall vara godkänt i det landet du beställer ifrån och har dessutom köpts från ett apotek i detta landet.
- Läkemedlet skall vara godkänt och receptfritt i Sverige eller skall ha föreskrivits av en behörig föreskrivare inom EES.
- Läkemedlet du beställer får inte heller överskrida mer än ett års förbrukning.

Det är upp till dig att styrka att dessa förutsättningarna är uppfyllda.

Är England med i EES?
Innan England gick ur EU var de med i EES och det var lagligt att köpa läkemedel härifrån. Enligt Storbritanniens avtal om utträde ur EU skall dock England anses ingå i EES till slutet av 2020 på grund av övergången mellan att vara ett EU-land och att inte vara det (Artikel 126 & 129).

Det borde därför vara okej att köpa läkemedel från England iallafall framtill slutet av 2020. Även Tullverket skriver på sin hemsida att det kommer vara oförändrat samarbete med England framtill årsskiftet. Därefter är det just nu osäkert vad som kommer att hända, men jag skulle rekommendera att fråga Tullverket för säkerhetsskull om du känner dig osäker.

Vad händer om man köper läkemedel från ett land utanför EU/EES?
För att besvara vad som händer om man köper läkemedel på nätet som inte är från ett land inom EU/EES eller som inte uppfyller kraven som Tullverket ställer får man gå till Lag (2000:1225) om straff för smuggling. Import av läkemedel från länder utanför EU kräver i de flesta fallen ett tillstånd, annars begår man smugglingsbrott. Smugglingsbrott har straffet böter eller fängelse i upp till två år (3 § Lag om straff för smuggling). Det finns även ringa smugglingsbrott och grovt smugglingsbrott beroende på hur allvarligt brottet anses vara.

Sammanfattning
Så länge läkemedlet uppfyller de kraven som Tullverket har satt borde det vara okej att köpa det från England tills 2020 är slut. Dock rekommenderar jag att fråga Tullverket om du är osäker om något. Om man köper läkemedel olagligt på nätet kan man dömas för smugglingsbrott och få straffet böter eller fängelse i flera år.

Hoppas detta besvarade din fråga!
Med vänliga hälsningar,

Filippa Nielsen NorelindRådgivare