FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag27/04/2019

Kan man köpa ett aktiebolag med lånade pengar om man har betalningsanmärkningar?

Hej. Jag undrar om det går att köpa ett AB med ett lån på ca 300 000:- om jag som privatperson har betalningsanmärkningar men inga skulder hos KFM?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Betalningsanmärkningar i sig hindrar inte en person från att köpa ett aktiebolag. Att ha betalningsanmärkningar innebär inte heller att man inte får låna pengar. Däremot kan det bli svårt att få låna pengar, eftersom de flesta kreditgivare väljer att inte bevilja lån till personer som har betalningsanmärkningar.

Det går alltså att köpa ett aktiebolag med lånade pengar, men det som kan bli svårt är att få låna pengarna för att köpa företaget. Det är dock inte omöjligt att få ett lån trots att man har betalningsanmärkningar. På bl.a. följande hemsidor kan du läsa mer om vilka möjligheter som finns för personer med betalningsanmärkningar som behöver låna pengar.

https://www.freedomfinance.se/privatlan/betalningsanmarkning

https://www.xn--lnapengar-52a.com/betalningsanm%C3%A4rkning

Jag hoppas att du blir nöjd med mitt svar. Lycka till vidare!

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare