Kan man klandra en tolkning av testamente?

Hej,

Min moster, född 1921, avled 15/2-20, träffade en dam, född 1966, på ett tåg ca 4 år sedan. Denna dam blev en kontakt som blev jobbig för moster ,ringde i stort sett varje dag, alla tider, moster svarade artigt ,men beklagade sig att hon inte får vara ifred , plågar henne i tid och otid. Vi hörde samtal. Men denna dam ville inte träffa oss. Vi frågade vad är hon ute efter, nej hon vill inte ha något sa hon i början, men efter en tid sa moster att hon vi köpa ny bil och starta ett eget bolag. Damen kommer och hämtar moster när vi inte är där skjutsar henne runt i bil bjuder ut henne m.m. Inte släkt inte jämnåriga bara ren sol-och -vårare. Plötsligt vid testamentet får hon allt !! De enda släktingar är två syskon barn.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kvarlåtenskapen kan testamenteras bort
Vid frågor om arv hittar vi svar i Ärvdabalken (ÄB). Det är endast bröstarvingar som har en lagstadgad arvsrätt, kallad laglott, som inte kan testamenteras bort (7 kap. 1 och 5 §§ ÄB). Testamentet går alltså före syskonbarns rätt till arv.

Tolkning av testamentet
Om arvingarna är missnöjda med tolkningen av testamentet kan de klandra det inom sex månader från det att de tagit del av det (14 kap. 5 § ÄB). Tolkning av testamente finns dessutom reglerat i 11 kap. ÄB. Fokus ligger på att testamentet ska tolkas i enlighet med testatorns yttersta vilja (11 kap. 1 § ÄB). Om arvingarna kan visa på att testamentet inte uttrycker din mosters vilja finns det en möjlighet att få det ogiltigförklarat. Det gäller dock i första hand om testamentet är svårtolkat och kan alltså bero på hur det är formulerat.

Jag hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Sanna WarnemyrRådgivare