Kan man klandra en 30 år gammal gåva 8 år efter bouppteckning?

Mina barn har för 30 år sedan fått en fastighet i gåva av min far som nu är död. Kan min bror hävda att gåvan ska gå åter pga kränkt laglott när vår mor dör. Skulle detta krav inte skett i samband med vår fars död för åtta år sedan.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bara för att klara upp så jag förstår dig rätt så fick dina barn (arvlåtarens barnbarn) en fastighet ca år 1986 genom ett gåvoförfarande. Ingen invändning gjordes då av varken dig eller din bror, som jag antar båda är bröstarvingar (det vill säga biologiska eller adopterade barn till din far). Din far avled ca år 2008, ingen invändning gjordes då från någon utan först nu, när den efterlevande maken (er mor) gick bort togs en invändning upp.

I sådana fall, kan din bror inte hävda att hans laglott blivit kränkt. Att en laglott blivit kränkt innebär rent juridiskt att han inte skulle få ut den del han är berättigad som sin ställning som bröstarvinge. Om er far exempelvis hade 100 kronor när han gick bort, och testamenterat 50 kronor till föreningen Sparven, och resterande 50 kronor till dig, hade hans laglott blivit kränkt. Laglottsskyddet innebär att barnen är berättigade minst hälften av kvarlåtenskapen. Eftersom ni är två bröstarvingar, blir det hälften av hälften, det vill säga 25 kronor vardera. Allting mindre än detta är en kränkt laglott.

Det som istället skulle kunna bli aktuellt för din brors räkning är vad som stadgas i 7 kap. 4 § ärvdabalken. Där föreskrivs att egendom som getts bort under sådant omständigheter som gör att det kan likställas med testamente (det vill säga sådant som arvlåtaren velat att arvtagaren skulle ha efter dennes bortgång), kan klandras. Eftersom det var över tre decennier sedan är detta dock inte sannolikt. Lika så krävs också att den som anser att gåvan varit likställd med ett testamente, och därmed vill klandra gåvoförfarandet, måste göra det inom ett år från det att bouppteckningen av den avlidne avslutats. Har därför gåvan varit fullbordad, din far hade rätt att ge bort fastigheten, ingen av er invände redan då eller i vart fall inte innan eller i anslutning till bouppteckningen och det inte finns fler omständigheter till fallet kan din bror alltså inte klandra gåvan.

Hoppas du fått svar på din fråga. Har du mer detaljer att tillägga är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på www.lawline.se/boka.

Med vänlig hälsning,

Anonym AnonymRådgivare