Kan man jämka en bodelning mellan sambor?

Min son och hans sambo har separerat. De köpte en gemensam bostad och har delat lika på bohag och vinst vid försäljning av huset, precis så som det ska gå till. Men när den gemensamma bostaden köptes betalade min son hela kontantinsatsen med egna pengar från en försäljning av hans bostadsrätt. Min fråga är om han kan kräva halva kontantinsatsen av sin fd sambo?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om bodelning finner man i Sambolagen (SamboL).

När tillgångar ska delas i en bodelning tas det endast hänsyn till om tillgången enskild och alltså inte ska ingå i bodelningen inte vem som har betalt för den. Det finns en särskild regel som används om resultatet av bodelningen skulle bli oskäligt på grund av förhållandets längd eller parternas förmögenhetsförhållanden (15 § SamboL). Jämkningen sker i förhållande till hela bodelningen och resulterar i att bara en viss andel av all samboegendom ska delas. Det som du beskriver i din fråga kommer troligen inte passa in under detta undantaget och din son kommer alltså troligen inte kunna få några pengar av sin fd sambo.

Hoppas du fått svar på din fråga.

Vänligen,

Carl LohmanderRådgivare