Kan man häva ett köp på nätauktion?

Hej, har vunnit budgivning på en tavla för 5000 kr på nätet. Åkte till auktionshuset för att se tavlan som visade sig ej uppfylla mina förväntningar enligt de foton auktionshuset hade på nätet. Hur gör jag för att häva köpet? Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämplig lag

Eftersom ett auktionshus har använts för köpet så använder jag mig av konsumentköplagen (KKöpL) oavsett om personen som sålt tavlan var en privatperson eller ett företag (1 kap. 4§ KKöpL). I vanliga fall så skulle säljarens ställning göra skillnad eftersom konsumentskyddslagen inte används i köp mellan privatpersoner, men på grund av auktionsverket får du konsumentskyddet oavsett (1 kap. 4§ KKöpL).

Om auktionen endast skett på distans och inte både på distans och på plats används distansköplagen (DAL).

Fel på tavlan

Du berättar om att tavlan inte uppfyller dina förväntningar på tavlan, detta skulle kunna innebära ett fel på varan om det är fel på tavlans art, beskrivning, mängd, kvalitet, funktionalitet, kompatibilitet och så vidare som följer av avtalet (4 kap. 1§ 1 stycket KKöpL). När det gäller begagnade varor kan det bli svårt att bevisa att det är fel på tavlan om det inte utlovats något som inte stämmer överens med tavlans skick. Utan vidare information om vad det är som inte har uppfyllt dina förväntningar kan inte jag bedöma om det är fel på tavlan eller inte.

Häva köpet

För att häva köpet behöver det vara fel på varan. Däremot så är hävning av köpet inte det första som sker. (5 kap. 4§ och 5 kap. 8§ KKöpL)

Först behöver en reklamation göras. Det innebär att du inom rimlig tid ska förklara för säljaren att du inte är nöjd med varan. Rimligtvis borde detta skett när du åkte för att titta på tavlan annars behöver detta ske så snart som möjligt, detta måste ske inom 2 månader. (5 kap 2§ KKöpL)

Efter reklamationen kan du välja mellan avhjälpande (att felet lagas) eller omleverans (att du får en ny vara). Eftersom det handlar om ett köp via auktion så innebär det rimligtvis att du inte kan få en ny likadan vara och därmed skulle enbart avhjälpande bli aktuellt beroende på vad det är för fel på tavlan. (5 kap. 4§ 1 stycket  KKöpL)

Om inte avhjälpande eller omleverans är möjligt kan man få prisavdrag eller häva köpet (5 kap. 8§ KKöpL). Det är däremot inte möjligt att häva köpet om säljaren kan visa att felet är av liten betydelse (5 kap. 10§ 1 stycket KKöpL). Det kan alltså vara mycket svårt att häva köpet beroende på hur litet felet är.

Ångerrätt

Om auktionen bara skett via internet kan du ångra ditt köp inom 14 dagar från den dag du fått tavlan i din besittning (när du fått kontroll över tavlan) (2 kap. 10§ DAL). Vid en auktion som sker både på plats och distans kan du inte ångra köpet (konsumentverket).

Vad du kan göra nu:

För vidare information kan du besöka konsumentverkets hemsida (länk). Om du inte har kontaktat säljaren eller auktionsverket för att häva köpet eller berätta om din ånger så bör du göra det snarast. Även om det enligt mitt svar inte skulle gå att häva köpet kan det vara värt att kontakta auktionshuset eller säljaren och höra om de är villiga att häva köpet ändå.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga, annars får du gärna ställa ytterligare frågor hos oss på Lawline eller boka tid med våra jurister (länk).

Med vänliga hälsningar

Nora ErikssonRådgivare