Kan man ha rätt att få en större lägenhet av sin hyresvärd om man inte får plats i den nuvarande lägenheten?

Hej

Jag och min son 12 år bor i en liten etta. Det är svårt att byta till en större. Kan jag enligt lag kräva att hyresvärden ge mig en trea så att vi har var sitt rum?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om en hyresvärd att skyldig att erbjuda dig en större lägenhet på grund av din familjesituation.

Giltigt skäl för lägenhetsbyte

Den som har ett förstahandskontrakt kan ansöka om lägenhetsbyte. För att kunna byta lägenhet behövs en person att byta lägenhet med samt ett giltig skäl för bytet. Det finns flera olika skäl som i huvudregel godkänns vid lägenhetsbyten. Fem vanliga skäl är:

Du behöver en större lägenhet för att du ska bli sambo eller få barn. Du behöver en mindre lägenhet. Du behöver en billigare lägenhet. Du behöver en lägenhet närmare ditt arbete. Du ska arbeta/studera på annan ort.

Hyresvärdens godkännande

För ett godkänt byte krävs även att den du byter lägenhet med ska ha möjlighet att betala hyran och att denne är skötsam. Är dessa krav uppfyllda ska hyresvärden godkänna bytet om det inte innebär påtaglig olägenhet för hyresvärden. Exempel på påtaglig olägenhet är att den nya hyresgästen inte kan betala hyran. Om hyresvärden säger nej till bytet kan man söka tillstånd hos hyresnämnden. Hyresnämnden ska ge tillstånd till bytet om den som ansöker har beaktansvärda skäl. Beaktansvärda skäl kan exempelvis vara att man väntar barn och behöver en större lägenhet.

I ditt fall

Du har alltså som huvudregel rätt att byta lägenhet för att du behöver en större lägenhet på grund av din familjesituation, men detta kräver att du själv har hittat någon att byta lägenhet med. Det finns dessvärre ingen skyldighet för hyresvärden att erbjuda dig en större lägenhet, utan hyresvärden är endast skyldig att godkänna ett byte om det finns ett giltigt skäl för bytet.

Hoppas du fick svar på din fråga. Skulle du ha fler funderingar är du varmt välkommen att ställa en ny fråga till oss här på Lawline!

Vänligen,

Emma BergmanRådgivare