Kan man göra sitt arv till enskild egendom hos sina arvstagare?

Kan en ingift person till bröstarvinge kräva sin del av den senares arvslott (även i förtid) vid en skilsmässa ? Kan man i testamente förhindra att så sker om det skulle vara möjligt

Lawline svarar

Hej, tack för att du ställer din fråga till Lawline!

Svar

En ingift person bör inte rätt att i förtid kräva en del av ett framtida arv. Du har även rätt att försäkra dig om att den egendom som du vill ska tillfalla din arvtagare ska bli enskild egendom, vilket du åstadkommer genom att skriva det som ett villkor om detta i ditt testamente. Detta innebär att egendomen som din bröstarvinge ärver hålls utanför bodelning i samband med en potentiell separation. Utan ett förordnande om att arvet ska vara enskild egendom är huvudregeln att arvet blir mottagarens giftorättsgods om denne är gift och delas därmed lika vid en framtida separation.

Det är viktigt att förordnande med ett villkor om enskild egendom utformas på ett korrekt sätt för att få ett juridiskt bindande skydd. Därför rekommenderar jag att du vänder dig till en jurist när du utformar ditt testamente.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Om du behöver ytterligare hjälp med din fråga kan du vända dig till info@lawline.se

Mvh,

Hampus LagerquistRådgivare