Kan man göra sina systrar arvslösa genom testamente?

Hej

Kan min farbror som inte har någon fru eller och inga barn skriva testamente så att hans systrar inte ärver någonting.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Arvsrätten regleras i ärvdabalken (ÄB). Det finns i svensk rätt en testationsfrihet innebärande att testatorn (i det här fallet din farbror) kan fördela sin kvarlåtenskap genom testamente. Testationsfriheten är dock inte utan inskränkningar.

Bröstarvinge, första arvsklassen, har alltid rätt till sin laglott

Bröstarvinge utgör första arvsklassen och är arvlåtarens barn. Om något av arvlåtarens barn har avlidit ärver istället dennes barn (dvs. barnbarn) genom s.k. istadarätt (2 kap. 1 § ÄB). Istadarätten är obegränsad och kan således även gälla barnbarns barn osv. Bröstarvinge har alltid rätt till sin laglott, vilken är hälften av arvslotten (7 kap. 1 § ÄB). Även om arvlåtaren testamenterat bort hela sin kvarlåtenskap har alltså bröstarvingen rätt till sin laglott. För att en bröstarvinge ska få ut sin laglott krävs det att den påkallar s.k. jämkning av testamentet (7 kap. 3 § ÄB).

Enligt den uppgift du lämnat har din farbror inga barn. Finns det heller inga barnbarn osv. finns det ingen som har rätt att begära ut laglott.

Övriga arvsklasser har ingen rätt till laglott

Finns det ingen arvtagare i första arvsklassen går man istället över till andra arvsklassen. Först i andra arvsklassen är den avlidnes föräldrar, därefter den avlidnes syskon (2 kap. 2 § ÄB). I den tredje arvsklassen finns far- och morföräldrar (2 kap. 3 § ÄB). Den stora skillnaden mellan första arvsklassen och övriga arvsklasser är att det inte finns någon rätt till laglott som det gör för bröstarvingar.

Som svar på din fråga innebär det att din farbror kan testamentera bort all sin kvarlåtenskap till någon annan och på så vis göra sina systrar arvslösa. Eftersom han inte har några bröstarvingar som kan begära sin laglott är det endast arvingar i andra och/eller tredje arvsklassen kvar. Dessa har ingen rätt till någon laglott och kvarlåtenskapen kan fördelas helt efter din farbrors vilja i testamentet.

Behöver din farbror hjälp med att upprätta ett testamente kan jag varmt rekommendera att han vänder sig till Lawlines juristbyrå och bokar en tid.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare