Kan man göra sina barnbarn arvlösa genom testamente?

Vår mormor har gått bort och vi är fem syskon som får ta del av arvet då vår mor gått bort. Dock så har mormorn skrivit testamente att allt ska skänkas bort.

Kan man testamentera bort allt och kan vi syskon bestrida testamentet och hävda att vi bör ärva då vår mor egentligen skulle ärvt allt?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att ni vänder er till Lawline med er fråga!

Er fråga aktualiserar bestämmelserna i ärvdabalken (ÄB).

Arvsrätten och lagen är baserad på familje- och släktingemenskap. Det är er mor och hennes syskon som i första hand är bröstarvingar. Er mor har rätt till arv när er mormor avlider, men eftersom er mor har gått bort så träder ni in i hennes ställe och blir då bröstarvingar till er mormor. Om er mor har syskon kommer ni att endast få ärva er mors del av arvet. Hela arvet tillfaller er och fördelas lika om inte er mor har syskon (2 kap. 1 § ÄB). Arvsordningen kan dock ändras på grund av att er mormor har upprättat ett testamente.

Huvudregeln är att er mormor kan testamentera bort hela arvet till vem hon vill (9 kap. 1 § ÄB). Det finns dock undantag. Ni, som bröstarvingar, har alltid rätt att åtminstone få ut era laglotter, vilket utgör hälften av arvslotten (7 kap. 1 § ÄB). Bestrider ni testamentet kan ni på så sätt få ut era laglotter, men det som finns kvar av kvarlåtenskap kan er mormor testamentera bort under förutsättning att testamentet har upprättats på ett korrekt och giltigt sätt.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Du är mer än välkommen att höra av dig om du har fler funderingar!

Med vänliga hälsningar,

Nina MaiRådgivare