Kan man göra sin adoptivson (bröstarvinge) arvlös

Hej!

Vi vill inte att vår adoptivson skall få ärva oss. Den andra adoptivsonen får ärva oss. Är det möjligt att göra ett sånt testamente eller något liknade. Hur skall vi tänka?

Lawline svarar

Hej och tack för att ni vänder er till Lawline med er fråga!

Regler om rätten till arv och testamenten finns i ärvdabalken (ÄB).

Båda era söner har rätt till arv

När någon avlider är det personens bröstarvingar som har rätt till arv. En bröstarvinge definieras i lagen som en avkomling (2 kap. 1 § första stycket ÄB). Eftersom det framkommer i frågan att era söner är adopterade vill jag klargöra att de har SAMMA lagliga arvsrätt som biologiska barn, då ni genom adoptionen blev barnens rättsliga föräldrar (4 kap. 8 § föräldrabalken). Utgångspunkten blir därför att båda era söner kommer att dela på arvet och få sin arvslott (2 kap. 1 § andra stycket ÄB). Genom att upprätta ett testamente går det däremot att göra undantag från ovannämnda utgångspunkt.

Kan ni göra er ena son arvlös med hjälp av ett testamente?

Båda era söner har laglig rätt att få sin laglott, vilket är halva arvslotten. Laglotten går nämligen inte att testamentera bort (7 kap. 1 § ÄB). Det gör att båda era söner har rätt att få minst 25 % av arvet. (arvslotten/2). Det betyder att ni inte kan göra er ena son arvlös, men jag råder er att upprätta ett testamente som minskar hans del av arvet.

Upprättande av testamente

För att upprätta ett korrekt testamente, råder jag er att använda er av Lawlines avtalsrobot.

Hoppas att det var svar på er fråga!

Klara AxelssonRådgivare