Kan man göra någon arvslös?

Hej , min mormor har nyss blivit änka då min morfar dog, nu är det så att dom har en son och en dotter, dottern är min mamma. Kan min mormor välja att min mamma ska få hennes hus när hon går bort och välja att sonen inte ska få någonting? Han har nämligen inte brytt sig de 20 senaste åren. Jag undrar alltså om min mormor kan testementera sitt hur och sin bil till mig och min mamma, eller måste både mamma och mormor son få en viss del?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågor om arv regleras i ärvdabalken (ÄB). Lagen säger att bröstarvingar ärver i första hand och ska ha lika lott enligt den legala arvsordningen (2 kap. 1 § ÄB). Bröstarvingar är arvlåtarens avkomlingar i nedstigande led, alltså barn, barnbarn och så vidare. I lagens andra kapitel finns det fler regler om vem som ärver av arvlåtaren om det inte finns bröstarvingar.

För att frångå den legala arvsordningen kan man upprätta ett testamente och på så sätt lagligt styra arvet (10 kap. 1 § ÄB). Bröstarvingar har dock alltid rätt till sin laglott, vilket utgör halva arvslotten (7 kap. 1 § ÄB). I princip kan man testamentera bort laglotten, men eftersom bröstarvingar alltid har rätt till laglotten, kan bröstarvingen få ut denna genom att påkalla jämkning i testamentet (7 kap. 3 § ÄB). Jämkning ska framställas inom sex månader efter det att man fått ta del av testamentet.

Svar på din fråga
Din mormor kan testamentera all sin egendom till dig och din mamma men din mormors son kommer alltid ha rätt till sin laglott om han påkallar jämkning inom 6 månader efter han fått del av testamentet.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare