Kan man göra bröstarvinge lottlös?

Hejsan.

Jag skulle vilja veta om och i så fall hur jag ska kunna göra min dotter arvlös helt eller så mycket som går?

Min önskan är att min son ska vara den enda arvingen då min dotter tagit avstånd av oss för snart 10 år sedan och vill inte ha med oss att göra alls!

Min tanke var att skriva över allt jag äger på min son men har hört att det inte fungerar att göra så.

Tacksam för ett svar.

MVH

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I svensk rätt finns ingen möjlighet att göra sina barn arvlösa. Det så kallade laglottsskyddet har företräde framför både testamenten och gåvor. Ett testamente om att hon inte ska ha rätt till någon del av ditt arv kan hon klandra och därigenom få ut sin laglott. Ger du förskott på arv till din son, kan dottern begära klander och att detta kompenseras genom att hans del av arvet minskas med motsvarande värde gåvan bestod av. Även om du föreskriver i gåvobrevet att det inte ska vara förskott på hans arv, gäller dotterns förstärkta laglottsskydd före det här när du gör det i syfte att inskränka hennes laglott.

Du har självklart rätt att själv spendera dina pengar, och på så sätt minska ditt arv och därmed även det belopp dottern ärver, men lagtekniskt finns det inte något som kan göra henne helt lottlös.

Angående det minsta hon kan få, kan du med hjälp av testamente förändra arvsförhållandet mellan barnen. Säger vi att du efterlämnar dig en förmögenhetsmassa på 100 kronor utgör dina barns laglott 50 kronor, där det är 25 kronor vardera. 25 kronor är hon alltså garanterad oavsett vad. Du kan, genom testamente, skriva att sonen ska ärva resterande, dvs. de övriga 50 också. Detta ger honom 75 och din dotter 25, men mer än så går det inte. Anledningen till detta är att lagstiftaren valt att värdera bröstarvingars laglottsskydd högre än arvlåtarens rätt att fritt disponera sitt arv.

Med vänlig hälsning,

Anonym AnonymRådgivare