Kan man göra bröstarvingar arvlösa?

Farfar som är ensamstående dör.

Enda sonen är död.

Efterlevande;

2 barnbarn helsyskon samma mor

1 barnbarn annan mor

Fråga;

Kan de 2 helsyskonen göras arvslösa genom testamente?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Din fråga är av arvsrättslig karaktär och regleras i ärvdabalken (ÄB).

Bröstarvingar har rätt att få ut sin laglott

Som bröstarvingar räknas barn och barnbarn (2 kap. 1 § ÄB). Eftersom sonen är död blir barnbarnen (sonens barn) bröstarvingar. Som jag tolkar din fråga är barnbarnen de enda arvingarna som finns och alla barnbarn har samma pappa. Således ska de enligt lagen få ⅓ av kvarlåtenskapen vardera. Hälften av denna arvslott utgör laglotten (7 kap. 1 § ÄB). Bröstarvingar kan påkalla jämkning av testamente för att få ut sin laglott (7 kap. 3 § ÄB). Påkallas inte jämkning av testamentet inom sex månader har bröstarvingen förlorat sin rätt till laglotten (7 kap. 3 § tredje stycket ÄB).

Sammanfattning

Om de två helsyskonen påkallar jämkning av testamentet inom sex månader kan de inte göras arvlösa eftersom de enligt lag har rätt till sin laglott, alltså halva arvslotten.

Hoppas detta var till hjälp för dig. Om du har fler frågor är du välkommen att ställa en ny fråga.

Linn LindelöfRådgivare