FrågaSKATTERÄTTAvdrag11/05/2019

Kan man göra avdrag när man deklarerade för några år sedan?

"X företag" gick i konkurs kan man dra av förlusten några år senare eller måste man dra av förlusten samma år ?

Lawline svarar

Hej! Vad trevligt att du ställer denna fråga till oss på Lawline!

Svaret på din fråga är: JA, du kan dra av förlusten senare. Jag kommer fram till detta genom att titta i Skatteförfarandelagen (SFL).

Du ska begära omprövning av din deklaration:

Se så att det inte var mer än sex år sedan beskattningsåret för den egentliga deklarationen gick ut. Du kan alltså begära omprövning av deklarationer som skulle ha deklarerats så sent som 2013. (SFL 66 kap. 7 §).

Jag hoppas att detta klarade upp saker och ting! Om du skulle ha följdfrågor så är det bara att skicka in fler!

Med vänliga hälsningar,

Lawline Rådgivare