Kan man genom gåvobrev göra gåva till enskild egendom?

Hej!

Min dotter ska gifta sig och min fråga är hur hon ska skydda sina pengar, dels insatta på ett konto, dels investerade i aktier och fonder. Till saken hör att hon fick ett gåvobrev av mig för några år sedan där pengarna var uppdelade dels på 400 000 kr på ett konto, dels i aktier och fonder för lika mycket pengar, och det skrevs i gåvobrevet att de ska vara enskild egendom. En del av dessa pengar har hon sedan investerat i nya aktier och fonder. Gäller hennes gåvobrev då som skydd vid en eventuell skilsmässa, eller behöver hon även skriva ett äktenskapsförord?

Jag tror att det går att följa pengarna i hur hon har investerat dem, räcker det för att de ska vara skyddade via gåvobrevet, eller som sagt, behöver hon även skriva ett äktenskapsförord?

Vore oerhört tacksam för svar då jag är väldigt orolig då min dotter och hennes blivande man inte känt varandra så länge.

TACK på förhand!

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att egendom ska undantas vid en skilsmässa så krävs det att det är enskild egendom, allt annat räknas som giftorättsgods och ska ingå vid bodelningen, 7:1 äktenskapsbalken. Det finns tre huvudsakliga vägar att göra egendom till enskild, genom äktenskapsförord eller genom att av makarna mottagit en gåva eller ett arv/testamente där gåvogivaren/den som avlidit föreskrivit ett villkor att gåvan eller arvet ska vara mottagarens enskilda egendom, 7:2 ÄktB.

Som huvudregel förutsätts det att det som träder i gåvans ställe, i detta fall de nya aktier och fonder som din dotter investerat i, också ska vara enskild egendom, 7:2 p.6 ÄktB. Så för att besvara din fråga, om gåvobrevet är giltigt utformat så räcker det med gåvobrevet för att de pengar du gett din dotter ska fortsätta vara hennes enskilda egendom vid en eventuell skilsmässa. I gåvobrevet bör ni bl.a. specificera vad din dotter fått, datera brevet, båda har skrivit under och som du anger, att du skrivit att det ska vara din dotters enskilda egendom.

Jag skulle dock gett dig rådet att upprätta ett äktenskapsförord också mellan makarna bara så att din dotters man är insatt i att de pengarna är din dotters enskilda egendom och då har ni dessutom förutom den giltiga gåvohandlingen, en handling där hennes man undertecknat en handling som anger att gåvan är din dotters enskilda, så undviks en eventuell konflikt i framtiden (även om ni har en giltig gåvohandling kan en eventuell konflikt ännu tydligare undvikas om han dessutom haft insikt innan och inte känner sig lurad).

Hoppas detta var svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Jessica SarhedeRådgivare