FrågaAVTALSRÄTTGåva16/04/2022

Kan man ge gåvor om man har en intellektuell funktionsnedsättning?

Hej! Kan en förståndshandikappad ge en gåva (pengar) till sina syskon? Har god man

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. För att besvara din fråga så kommer jag först att beskriva lite kort vad det innebär att ha god man och vilka effekter det får för att sedan gå in på vad som faktiskt krävs för att kunna ge en gåva.

Möjligheten att få en god man följer av 11 kap. 4 § Föräldrabalken (FB). När någon har en god man så ska denna få hjälp med att bevaka sin rätt (ansöka om hjälpinsatser etc.), förvalta sin egendom (betala fakturor etc.) eller sörja för sin person (sköta kontakt med sjukvården etc.). En person kan ha hjälp med alla eller bara en av dessa beroende av dess behov. Trots att en person har god man har denna fortfarande rättshandlingsförmåga. Detta innebär en rätt att själv ingå avtal och i allmänhet bestämma över sig själv och sin ekonomi. På grund av detta utgör ett godmanskap inget hinder för personen att ge gåvor.

Trots det finns andra hinder som kan hindra personen från att ge gåvor. Dessa återfinns framför allt i 3 kap. Avtalslagen (AvtL) då gåvor också faller in här. I det här fallet skulle 31 § AvtL om ocker kunna vara ett hinder. Här framgår att avtal där den ena parten utnyttjar den andras oförstånd eller beroende ställning för att få en ekonomisk fördel är ogiltiga. Även 36 § AvtL som i allmänhet innebär en möjlighet att jämka eller ogiltigförklara oskäliga avtal skulle kunna vara tillämplig. Generellt kan man säga att när egendom förflyttas mellan personer så ska detta bygga på frivillighet och förståelse hos de inblandade.

Av detta kan vi konstatera att personer med en intellektuell funktionsnedsättning kan ge gåvor men att mottagaren särskilt måste se till att personen vill göra detta och förstår vad gåvan innebär. Vad som är lämpligt kommer att avgöras av dels hur allvarlig personens intellektuella funktionsnedsättning är och dels av hur stor gåvan är. Mindre personliga presenter som är vanliga mellan syskon kommer säkerligen vara okej medan större summor kan vara mer tveksamma. Vid större summor kan det även vara bra att upprätta ett gåvobrev. Behöver du hjälp med att upprätta ett gåvobrev rekommenderar jag att du bokar tid hos en av våra jurister som också kan kommentera liter mer på er situation specifikt.

Hoppas du fick svar på din fråga och lycka till!

Vänliga hälsningar

Emma AskRådgivare