FrågaAVTALSRÄTTGåva01/07/2019

Kan man ge bort fastighet som gåva samtidigt som gåvotagaren ska ta över en del av lånen på fastigheten?

Hej!

Jag har en fråga angående gåva. Idag har jag ett hus, jag har köpt huset i fråga och har idag 1 miljon i lån. Nu har jag bott tsm med en kille några år och skulle vilja ge bort halva huset till honom i gåva. Har även pratat med banken som säger att det går bra för mig att behålla mina befintliga lån och bara skriva med hans namn på de befintliga lånen (alltså han ska inte ta över mina lån bara stå som medlånetagare). Om jag ger bort halva huset i gåva till honom och sedan skriver med honom på mina lån, räknas det då som en försäljning eller kan man göra så?

Med vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Din fråga gäller gåva och regleras främst genom allmänna rättsprinciper.

Gåvokriterier

För att något civilrättsligt ska betraktas som en gåva måste följande kriterier vara uppfyllda:

Förmögenhetsöverföring.Gåvoavsikt.Frivillighet.

I ert fall verkar detta vara uppfyllt. Lite tveksamt är det dock kring gåvoavsikten då din sambo också ska stå på lånen för huset.

När det finns både gåvoinslag och erlagd ersättning

När det kommer till fast egendom gäller huvudsaklighetsprincipen som betyder att överföringen i sin helhet antingen räknas som gåva eller som köp. I detta fallet är ingen ersättning för fastigheten erlagd, men att stå med på lånen räknas som en slags ersättning. Dock ska hela överföringen räknas som gåva om ersättningen understiger taxeringsvärdet på fastigheten vilket är ganska troligt i detta fallet. Troligtvis kommer det betraktas som en gåva.

Slutsats

Om hans del av lånen inte överstiger fastighetens taxeringsvärde kommer överföringen betraktas som en gåva.

Hoppas detta var till hjälp för dig.

Linn LindelöfRådgivare