Kan man ge bort en fastighet och samtidigt behålla nyttjanderätten?

Jag ämnar ge ett av mina barn min fritidsfastighet som förskott på arv. På fastigheten finns två bostadshus. Jag vill ha fri nyttjanderätt till det ena. Om jag skriver ett nyttjanderättsavtal med den innebörden, vilken rätt har min son, som då blir ägare till fastigheten, att använda det hus, som jag har nyttjanderätt till. Jag betalar ingenting för nyttjanderätten, dvs ingen hyra.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Du kan ge bort din fastighet och samtidigt behålla nyttjanderätten i 50 år, alternativt 25 år om fastigheten är belägen i ett område med detaljplan. Du bör upprätta ett gåvobrev med villkor att du som givare behåller nyttjanderätten till fastigheten. Därefter behöver du även upprätta ett nyttjanderättsavtal för att klargöra villkoren kring den.

Din son kommer inte kunna använda fastigheten eftersom du på grund av nyttjanderätten har den i din besittning.

Du kan läsa om vår mall gällande gåvobrev här och om du önskar även boka tid med Lawlines jurister här.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Daniel SandströmRådgivare