Kan man gå i borgen för hyresrätt?

Hej, om han har skulder pga lån, och vill hyra i andrahand. Kan man då använda sig av en borgenär?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Ett borgensåtagande kan tecknas för alla typer av avtal, inklusive hyresavtal. I 10 kap. 8 § Handelsbalken hittar du de viktigaste reglerna för borgen, samt i följande paragrafer.

Det finns olika typer av borgensåtagande, varav enkel borgen och proprieborgen är de vanligaste.

Proprieborgen

Denna form av borgensåtagande innebär att borgensmannen svarar mot hyresföreningen "såsom för egen skuld", se 10 kap. 9 § Handelsbalken. I detta fall kan de välja om de ska vända sig till hyresgästen eller borgensmannen om de behöver driva in hyran. De behöver alltså inte vända sig till hyresgästen först.

Enkel borgen

Denna form av borgensåtagande innebär att borgenären inte kan kräva borgensmannen förrän denne försökt kräva gäldenären (hyregästen) på betalningen. Borgensmannen blir då inte betalningsskyldig förrän det konstaterats att gäldenären inte själv kan betala.

Lycka till!

Vänligen,

Melica DjahaniRådgivare