Kan man fritt disponera över sin dödes makes egendom? (fri förfoganderätt)

Kan jag föra över pengar från min make om han dör före mig ?

Jag får disponera hans konto, alltså fri tillgång till kontot.

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej, tack för att du ställer din fråga till Lawline!

Svar

Det kortfattade svaret är att du kan göra nästan vad du vill med arvet från din make om du har fri förfoganderätt, med ett fåtal begränsningar.

Fri förfoganderätt

När en någon ärver efter sin make, så ärver den efterlevande oftast med fri förfoganderätt. Att ärva med fri förfoganderätt innebär att mottagaren (du i det här fallet) fritt kan disponera över den ärvda egendomen i fråga så länge den fria förfoganderätten består, vilket vanligtvis är så länge mottagaren (du) är i livet.

Det existerar dock vissa begränsningar, exempelvis kan mottagaren inte fritt testamentera bort egendomen i händelse av sin död, om den tidigare makens har några arvingar med rätt till efterarv. Det är inte heller tillåtet att skänka bort en sådan stor del av arvet i gåva att det riskerar att leda till att det inte blir något kvar av arvet, 3 kap. 2 och 3 § Ärvdabalken

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Om du behöver ytterligare hjälp med din fråga kan du vända dig till info@lawline.se

Mvh,

Hampus LagerquistRådgivare