Kan man förlänga andrahandsuthyrning av bostad?

Hej

Jag studerar på en annan ort och tar examen i juni 2020. Jag har då hyrt ut min hyresrätt i andra hand i 3 år. Jag vill läsa en master vilket innebär att jag skulle behöva hyra ut lägenheten i 2 år till vilket blir 5 år sammanlagt.

Jag läste någonstans att det är ytterst ovanligt att få det beviljat att hyra ut i mer än 3 år men jag vill verkligen slutföra hela min utbildning med master.

Hur ser reglerna ut egentligen? Får jag hyra ut den i 5 år då lägenheten ligger i Stockholm och jag studerar i Göteborg?

MVH

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att få hyra ut i andrahand krävs ett godkännande från hyresvärden. Detta bör vara skriftligt så det inte uppstår skiljaktiga meningar kring avtalet i efterhand.

Om du redan nu hyr ut i andrahand men vill förlänga uthyrningen krävs det också ett godkännande av hyresvärden till förlängningen. Även detta bör vara skriftligt.

Du bör alltså i första hand kontakta din hyresvärd och höra om det är möjligt att få tillstånd till en förlängning av andrahandsuthyrningen. Om hyresvärden nekar detta kan man istället söka tillstånd i hyresnämnden. För att få tillstånd till förlängd andrahandsuthyrning av hyresnämnden krävs att man har beaktansvärda skäl. Sådana skäl kan exempelvis vara att studera på annan ort. Det finns ingen yttre gräns för andrahandsuthyrning i mer än tre år, så vänd dig till din hyresvärd och i andra hand hyresnämnden.

Vill du veta mer om andrahandsuthyrning kan du läsa mer om det på Hyresgästföreningens hemsida som du hittar här.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare