Kan man förhandla bort ett OB tillägg?

Hej! Jag undrar om man kan förhandla bort ett OB-tillägg?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ja, det är möjligt att förhandla bort ett OB-tilägg (övertidsersättning), mot till exempel högre lön och fler semesterdagar.

Oftast är det så att om det finns ett kollektivavtal så reglerar det vad som gäller när man förhandlar bort rätten till övertidsersättning. I sådana fall där kollektivavtal finns, görs en särskild överenskommelse mellan arbetstagaren och arbetsgivaren eller så skrivs det in i anställningsavtalet. I kollektivavtal brukar det också finnas regler för vad som gäller när man vill säga upp överenskommelsen för att få tillbaka sin övertidsersättning.

Finns det inget kollektivavtal så måste man själv i en överenskommelse eller i ett anställningsavtal reglera vilken ersättning man ska ha, om man förhandlar bort rätten till ob-tillägg. Sedan kan det också vara bra att i sådana fall även reglera om hur man säger upp en sådan överenskommelse.

Vänligen,

Claudia LienertRådgivare