FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt25/10/2017

Kan man få utökat umgänge med barnet mot den andra förälders vilja?

Hej

Jag är familjehem åt mitt 3 åriga barnbarn sen 2 år tillbaka. Min dotter är ensam vårdnadshavare. Pappan har fått träffa pojken 4 ggr per år. Nu vill de öka umgänget till 1 ggn per månad mot min dotters vilja. Får de göra så?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Enligt FB 6:15 har barnet rätt till umgänge med föräldern den inte bor tillsammans med. Barnets föräldrar har i första hand ett gemensamt ansvar att tillgodose barnets behov genom att bestämma hur stort umgänget ska vara. Kan inte föräldrarna komma överens kan den föräldern som vill ha umgänge väcka talan om det i domstol enligt RB 6:15 a. Då beslutar rätten om umgänge efter vad som är bäst för barnet med beaktande av FB 6:2 a.

Sammanfattningsvis bör konflikten om umgänge i första hand lösas mellan din dotter och fadern till hennes barn. Skulle de inte komma överens finns det däremot en möjlighet för fadern att väcka talan om rätt till umgänge i domstol.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig i kommentarsfältet nedan.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare