FrågaAVTALSRÄTTGåva04/09/2022

Kan man få tillbaka en gåva?

Hej, Hur lång tid tar det att ta tillbaka en gåva? Cirka räcker.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Utredning

Såsom jag tolkar din fråga vill du veta hur långt tid det tar att återfå en gåva. Gåvor regleras i Gåvolagen.

Skillnad mellan fullbordande och utfästelse av gåva

En gåva blir bindande först när den har fullbordats. Om en gåva har fullbordats, är det ej längre möjligt att ångra sig och ta tillbaka den (1 § Gåvolagen). När en gåva anses vara fullbordad beror på vilken slags gåva det är. Eftersom du inte har preciserat vilken gåva det handlar om, blir det svårt att besvara frågan. Om det rör sig om lösöre (det vill säga sådan lös egendom som inte är pengar, värdepapper, rättigheter osv), anses gåvan fullbordad när den kommer i mottagarens besittning, det vill säga när den har överlämnats till mottagaren (2 § Gåvolagen). Tiden för att återfå en gåva, blir således kanske inte aktuell, beroende på om din gåva har blivit fullbordad eller ej, vilket inte framgår av din fråga. Utfästelse av gåva, det vill säga att endast lova att man kommer att ge gåvan, är dock inte bindande.

Undantag från fullbordande

Ett undantag, när en fullbordad gåva i vissa fall kan återtas är exempelvis om gåvan var tydligt villkorad redan under givandet. En fullbordad gåva kan dessutom ogiltigförklaras. I sådana fall blir reglerna om avtals ogiltighet tillämpliga. Ett avtal kan anses vara ogiltigt vid till exempel svek, tvång och ocker (28-33§§ i Avtalslagen). Det är dock ytterst få gåvor som ogiltigförklaras på dessa grunder.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Om du undrar något mer är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen!

Med vänliga hälsningar,

Emelie SandénRådgivare