FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt15/02/2022

Kan man få tillbaka beslagtagna saker efter avtjänat straff?

Hej.

Jag har fått en stationär, en mobil och en laptop i beslag.

Har avtjänat mitt straff.

Kommer jag få tillbaka sakerna?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! I din fråga framgår inte hur dina saker har tagits i beslag, men jag tolkar frågan som att det är dina saker och inte föremål som har avhänt någon.

Din fråga aktualiserar bestämmelser i 27 kap. rättegångsbalken (RB) och 36 kap. brottsbalken (BrB).

Det finns tre situationer när beslag av föremål får göras:
1. Om föremålet skäligen kan antas ha betydelse för utredning om brott eller

2.vara avhänt någon genom brott eller
3. förverkat på grund av brott.

Enligt proportionalitetsprincipen ska ett beslut om beslag endast göras om den skadan som uppkommer vid användandet av tvångsmedel står i rimlig proportion till det avsedda målet som medförs med beslag (27 kap. 1 § RB).

Ett beslag ska hävas om det inte längre finns skäl för beslag (27 kap. 8 § 1 st. RB). Du har rätt till att få tillbaka dina saker om det inte finns skäl att fortsätta använda dina föremål för utredning (27 kap. 8a § RB). Polisen ska isåfall meddela dig så fort som möjligt om beslut om beslag upphävs så att du kan hämta dem och om du inte hämtar upp dem kommer dina saker att förstöras eller säljas för statens räkning (27 kap. 8b § RB).

Om dina saker däremot har använts till att utföra brott eller har förvärvats genom brott kan domstol dock förklara dina saker förverkade, om det inte är uppenbart oskäligt (36 kap. 1-2 §§ BrB). Det innebär att du inte kommer att få tillbaka dina saker, utan det kommer att förstöras.

Sammanfattningsvis kan man säga att om det inte längre finns skäl för polisen att behålla dina saker så har du rätt att få tillbaka dem om det inte är så att de har förklarats förverkade. Om inte du har använt de beslagtagna föremålen i brottslig verksamhet eller förvärvat dem genom brott borde du alltså kunna få tillbaka dina saker. För att få tillbaka sakerna får du gå till polisen och be om dem. Får du inte ut dem kan du söka juridisk rådgivning för att få hjälp.

Jag hoppas att detta gav dig svar på din fråga. Har du fler funderingar är du mer än välkommen att höra av dig igen!

Med vänliga hälsningar,

Nina MaiRådgivare