Kan man få till en ändring av vårdnaden utan den andra vårdnadshavaren?

Hej.

Jag undrar om det finns en blankett man kan fylla i och skicka in för att skriva över gemensamvårdnad bara till ena föräldern så de blir ensamvårdnad.

Jag och min ex man skilde oss för 3 år sen och så länge har jag kämpat med att han ska ta ansvar för barnen åtminstone varannan helg. de funkar. han sköter dem osv. Men de ständiga problem ang ex. dagis/fritidshämtning. han vill inte eller har många ursäkter och jag jobbar. skolan/dagis kräver då att pappan ska hämta pga han e arbetslös och då får inte jag ha extra tid för barnen i fritids/dagis då vi har gemensamvårdnad och han är arbetslös. Och de förstår jag.

Men de ständiga problem om samma sak!

jag har ingen familj alls som ställer upp då jag bor sj i Stockholm o resten i malmö.

Jag har bett om ensamvårdnad till mitt ex. för att underlätta mitt liv och för att även slippa honom och han mig. men att han fortfarande kan få ha varannan ´helg med barnen som de varit ett tag. eftersom de är ändå 2 skilda saker.

finns de nån smidig väg och ta? utan att bekosta mig en advokat på flera tusen som i slut ändan jag inte kommer få ensamvårdnad ändå pga han sköter allt när de väl gäller efter mycket tjafs och bråk

mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om vårdnad, umgänge och boende för barn finns i föräldrabalken (FB).

Hur man ändrar villkor för vårdnad, boende och umgänge

Det finns två sätt att ändra vem som har vårdnaden om ett barn, var barnet ska bo och på vilket sätt, hur mycket och när barnet ska umgås med en förälder som det inte bor med.

Föräldrarna kan skriva ett avtal och få det godkänt av socialnämnden. Föräldrarna kan avtala om att bara en av dem eller båda ska ha vårdnad om barnet (FB 6 kap. 6 §). Föräldrarna kan på samma sätt upprätta ett avtal om var barnet ska bo (FB 6 kap. 14a §) och på vilka villkor barnet ska umgås med en förälder som det inte bor hos (FB 6 kap. 15a §). För att kunna upprätta ett giltigt avtal krävs det självklart att föräldrarna är överens om avtalet. Socialnämnden måste också godkänna avtalet, vilket de bara gör om det inte finns något som tyder på att det inte är för barnets bästa.

Det andra sättet att få till en ändring av vårdnad, boende och umgänge är att väcka talan i domstol. Detta kan man göra om man är ensam om att få till en ändring. Ibland kan båda föräldrar vilja få till en ändring men inte vara helt överens om hur det hela ska ordnas mellan dem. Då kan båda väcka talan i domstol. Man kan bestämma om både vårdnadsfrågan, boende och umgänge i samma process. Domstolen tar alltid beslut om är baserat på barnets bästa.

Kan man göra något själv?

Nej, det finns ingen möjlighet att själv ändra så att t. ex. man själv blir ensam vårdnadshavare till ett barn. Först och främst ska man försöka komma överens med den andra föräldern och går inte det måste man gå till domstol och försöka få dem att döma till ens fördel.

Jag rekommenderar dig därför först att försöka komma överens med barnets andra förälder. Om det inte går kan du försöka undvika en domstolsprocess genom att vända dig till Familjerätten i din hemkommun. Där kan föräldrar få hjälp genom kostnadsfria samarbetssamtal. Det betyder att en utomstående person är med under föräldrarnas diskussioner och försöker hjälpa dem att komma fram till en överenskommelse. I sista hand måste du tyvärr väcka talan i domstol och då är det säkrast att först ta kontakt med en jurist med erfarenhet av vårdnadstvister, så att du får hjälp att driva processen.

Jag hoppas att detta har gett dig svar på din fråga.

Vänliga hälsningar,

Mikaela von BornstedtRådgivare