FrågaFAMILJERÄTTBodelning29/10/2018

Kan man "få" skulder av sin partner om man skiljer sig?

Hur fungerar det med lån och skulder när man skiljer sig? Min man har tagit massor av lån och har även mycket skulder till olika inkassobolag etc. Dessa lån och skulder står i hans namn. Men är det så att när vi skiljer oss, så blir dessa skulder "automatiskt" mina? I min mans fall är jag övertygad om att det handlar om ett spelmissbruk, som gjort att han dragit på sig allt det här. Jag är fruktansvärt orolig.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om bodelning finner man i Äktenskapsbalken (Äktb).

Varje make ska stå för sina egna skulder (1 kap 3 § Äktb). Du kan alltså inte få några skulder på grund av att din man tagit lån. Skulderna kommer dock att påverka en eventuell bodelning.

När makar skiljer sig ska allt giftorättsgods delas. Som huvudregel räknas skulderna av från makens giftorättsgods innan allt giftorättsgods läggs samman för att delas. Dock kan en make inte bidra med mindre än 0 till det gemensamma. Skulder som hänför sig till enskild egendom, eller skulder som tagits för att förbättra enskild egendom ska inte räknas av från giftorättsgodset (11 kap 2 § Äktb).

Ett exempel:

Antag att din man har 200 000 i giftorättsgods och 300 000 i skulder, och du har 400 00 i giftorättsgods och 200 000 i skulder bidrar din man med 0 kr (eftersom han har mer skulder än giftorättsgods) och du 400 000 – 200 000 = 200 000. Ni ska i sådana fall dela på dessa 200 000 och får alltså 100 000 var.

Tänk på att om din make köpt nya saker för pengarna han lånat, tex en bil, eller möbler anses de som giftorättsgods (om ni inte skrivit något annat i ett äktenskapsförord). Det innebär att de ska också vara med i bodelningen, du får alltså del av det han köpt med lånen.

Äktenskapsbalken är dispositiv, det innebär att makar kan genom avtal komma överens om att annat ska gälla än vad som står i äktenskapsbalken ofta genom äktenskapsförord. Har ni något sådant går detta föra de som står i lagen.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Carl LohmanderRådgivare