FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt04/04/2022

Kan man få skadestånd om man har orsakat en krock?

Min dotter krockade med sin moped innan hon fick körkort. Hon krockade med en annan moped men det var hennes fel. Då hon fick en skada som först missades gick hon med gips totalt 6 månader och nu blev vi nekade från den vanliga försäkringen då de hänvisar till trafikförsäkringen. Mopeden var försäkrad men stod på hennes pappa. Kan hon ha rätt till något skadestånd ändå?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga ska vi kika i trafikskadelagen (TSL) och skadeståndslagen (SKL).

Ersättning för skador på mopeden

Skador på mopeden räknas som en sakskada. För sakskador som uppkommer i följd av trafik utgår trafikskadeersättning om skadan har uppkommit i följd av trafik med annat motordrivet fordon och om skadan har orsakats genom vållande i samband med förandet av det andra fordonet eller genom bristfällighet på det fordonet (10 § andra stycket TSL).

Om mopeden har blivit skadad krävs det alltså att den andra föraren har varit vållande till skadan. I detta fall verkar det som att den andra föraren inte har varit vårdslös utan att skadan har uppkommit genom en krock som din dotter förorsakade. Ersättning för eventuella skador på mopeden täcks därför inte av trafikförsäkringen.

Du skriver dock att mopeden var försäkrad och jag rekommenderar er därför att kontakta försäkringsbolaget. Eftersom alla försäkringsbolag har olika villkor så kan jag tyvärr inte svara på hur försäkringsbolaget som har försäkrat mopeden kommer att hantera skadan.

Det finns dock något som heter försäkrat intresse som innebär att försäkringen enbart gäller för den personen som faktiskt brukar det som är försäkrat. Det står i många försäkringsvillkor att det är brukaren av egendomen som är försäkrad. Det kan alltså tyvärr vara så att försäkringsbolaget inte täcker skadorna på mopeden om mopeden är försäkrad av och står på pappan, men den egentliga brukaren är din dotter. Men som sagt, jag råder er att kontakta försäkringsbolaget och förhoppningsvis kan de ersätta skadorna.

Ersättning för personskada

Din dotter kan dock få ersättning för personskadan som hon har drabbats av. Vad gäller personskador spelar det ingen roll vem det är som har orsakat skadan (10 § första stycket TSL). Ersättning utgår då ur trafikförsäkringen.

Skadestånd

Man får inte både trafikskadeersättning och skadestånd. För att få skadestånd krävs i första hand att den ersättning som man har fått från trafikförsäkringen inte täcker hela skadeståndet. Den resterande del som alltså inte blir ersatt genom en trafikskadeersättning kan man få skadestånd för (5 kap 3 § SKL).

För att få skadestånd krävs dock att en annan person har orsakat skadan genom vårdslöshet eller med avsikt (2 kap 1 § SKL). Din dotter kan alltså inte få skadestånd om ingen annan har orsakat skadan. I detta fall verkar det som att det är din dotter, och inte den andra föraren, som har varit vårdslös och som därför har orsakat skadan. Det finns därför ingen möjlighet att få något skadestånd.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Emma NilssonRådgivare