FrågaSKATTERÄTTAvdrag21/06/2019

Kan man få rutavdrag för trädfällning på en arrendetomt?

Hej,

kan vi göra rutavdrag för trädfällning på en arrendetomt?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Reglerna om rutavdrag finns i inkomstskattelagen (IL).

Ni kan få rutavdrag

Ni kan få rutavdrag för trädfällning på en arrendetomt.

"Borttagning av träd" på en tomt är en av de hushållstjänster som ger rätt till rutavdrag (67 kap. 13 § fjärde punkten IL).

Det saknar betydelse att tomten är arrenderad så länge ni helt eller delvis bor i en bostad på tomten (67 kap. 14 § första stycket IL).

På Skatteverkets hemsida finns det mer information om vilka villkor som gäller för rutavdraget.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga! Om du har fler funderingar så får du gärna skicka in en ny fråga till oss.

Med vänliga hälsningar,

Johanna PerssonRådgivare