Kan man få reseersättning av ett företag utan att man är anställd?

Kan man få reseersättning av ett företag utan att man är anställd.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag kommer att försöka besvara din fråga, och därefter ge råd om vad du kan göra nu.

Kan man få reseersättning av ett företag utan att man är anställd?

Reseersättning är en anställningsförmån, så av den anledningen kan det bli svårt att ge andra än anställda reseersättning. Om du undrar mer specifikt vad som gäller om t.ex. en uppdragstagare eller en arbetssökande skulle vilja ha reseersättning rekommenderar jag att du skickar in en ny fråga, och skriver mer utförligt om vilka omständigheter som föreligger.

Vad du kan göra nu

Om du har fler frågor rekommenderar jag att du skickar in en ny fråga, eller ringer till Lawlines telefonrådgivning. Telefonnumret är 08-533 300 04, och telefonrådgivningen har öppet måndag–fredag kl. 10.00–16.00.

Vänligen,

Jenny HedinRådgivare