Räknas en resa från semesterort till arbetsort som en tjänstersa?

Hej, jag jobbar inom byggbranschen och har placering i hemmet. Jag jobbar på annan ort än min bostadsort. Om jag en helg bestämmer mig för att åka till en "semesterort" direkt efter arbetstid på min arbetsort; räknas då resan mellan "arbetsort" och "semesterort" som en privat resa eller tjänsteresa? Omvänt: Om jag befinner mig på "semesterort" över en helg och åker direkt därifrån till min tillfälliga arbetsort, är den resan då privat eller tjänsteresa?

Lawline svarar

 Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att du undrar om en resa mellan semesterort och arbetsort är en privatresa eller en tjänsteresa. Detta behandlas i Inkomstskattelagen

Din resa kan varken ses som en arbetsresa eller en tjänsteresa, utan det är en privatresa. Jag förklarar varför nedan.

Vad är en arbetsresa?

En arbetsresa kan enkelt beskrivas som en resa mellan bostaden och arbetsplatsen, 12 kap. 26 § Inkomstskattelagen. Eftersom du reser från semesterorten ses det inte som en arbetsresa.

Kan en tjänsteresa vara mellan semesterort och arbetsort?

Skatteverket förklarar att en resa från eller till semesterort normalt inte utgör en tjänsteresa. Ett fall när en resa från semesterort kan räknas som en tjänsteresa är vid en akut hemresa från semesterort där den anställda beordras hem. Du kan läsa om detta på Skatteverkets egen hemsida eller klicka här för att komma direkt till sidan.

Jag hoppas jag gav dig klarhet i din situation och om du fortfarande är fundersam kan du kontakta oss igen.

Med vänliga hälsningar,

Haidar ChaerRådgivare