Bör chefen betala min bussresa till jobbet?

Hej

Jag reser 45 km varje dag till jobbet med buss

Min månadskort kostar 850 kr.

Bör chefen betala min månadskort?

Lawline svarar

Hej, först och främst - tack för att du väljer att vända dig till Lawline med din fråga.

Sen till din fråga; om din chef bör betala ditt månadskort, då du åker buss varje dag till jobb.

Resan på 45 km som du tar varje dag till jobb kallas för restid och för denna kan det utgås restidsersättning. Dock är detta inget som regleras i lag, utan det regleras i så fall i kollektivavtal.

Så för att få reda på om chefen bör betala ditt månadskort, skulle jag rekommendera dig att kolla om arbetsplatsen tillämpar något kollektivavtal och i så fall vad som regleras där. Möjligtvis att ni har kommit överens om något i ditt personliga anställningsavtal.

Hoppas detta gav svar på din fråga! Om du har fler funderingar eller frågor är du välkommen att höra av dig igen!

Vänliga hälsningar,

Cornelia NilssonRådgivare