Kan man få reda på om man är polisanmäld eller få information om processen?

Hej, Jag har snattat en vara värde ca 20 kr ( som skulle kastas) när jag jobbade som städare. Butiken tog mina uppgifter samt skrev ner vad jag har snattat. Dom sa dom hade polisanmält detta ( 19 aug) Men det kom inga polis till platsen. Förlorade självklart mitt jobb men får skylla mig själv där. Vad händer nu med polisanmälan ? Får jag nån info som pågår eller kolla upp detta?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om man blir polisanmäld har polisen ingen laglig skyldighet att underrätta dig om detta. Exempelvis försöker polisen först ta reda på om något brott ens ägt rum och om de väljer att inte inleda förundersökningen kommer du inte få reda på att en polisanmälan mot dig kommit in. Även om förundersökningen startas och du är misstänkt (misstankegraden "kan misstänkas" föreligger) har du ingen rätt att få reda på detta eller information om utredningen.

Det är först när du är "skäligen misstänkt" för brottet (23 kap 18 § rättegångsbalken) som du kommer att bli underrättad om detta. Polisen har då utrett brottet och samlat in bevis. Att man är skäligen misstänkt innebär att det finns konkreta och objektivt underbyggda omständigheter som talar för att man begått gärningen. Du kan alltså inte kolla upp eller få någon info om/förrän du anses skäligen misstänkt, då kommer du bli kontaktad.

Med vänlig hälsning

Lisa OlssonRådgivare