Kan man få pengarna tillbaka vid en misslyckad fransförlängning?

Hej! Jag gjorde fransförlängning på en salong för en vecka sedan och nu har alla fransar lossnat, det finns inga kvar. Jag betalade 1200 kr för dessa och när dom hade lossnat så gick jag tillbaka till salongen och bad om mina pengar tillbaka men dom vägrade ge tillbaka pengarna så min fråga är:

Kan jag få tillbaka mina 1200 kr?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns idag ingen lag som är direkt tillämplig på skönhetsbehandlingar som fransförlängningar eller frisörbesök. I dessa lägen kan det däremot bli aktuellt att tillämpa en lag som har ett nära samband med situationen i fråga, detta kallas att man tillämpar lagen analogt. Den lag som ligger nära till hands i detta fall är främst konsumenttjänstlagen (KTjL) som tillämpas på tjänster som en näringsidkare utför åt en konsument på lös eller fast egendom och tillämpas exempelvis när man anlitar en snickare eller att när skor lämnas in till en skomakare. Jag kommer i mitt svar att utgå från att du besökte salongen i fråga som privatperson och att det var en salong som yrkesmässigt jobbar med skönhetsbehandlingar, vilket är ett grundläggande krav för att lagen ska kunna tillämpas. Jag kommer även att utgå från att du inte fått några skador på ögon eller liknande i samband med förlängningen, utan att det enda problemet med behandlingen är det faktum att samtliga fransar fallit av inom en vecka från behandlingen.

Reklamation

Av din fråga framgår att du redan reklamerat fransförlängning till salongen, det är bra! För att du ska kunna få någon kompensation krävs nämligen att du reklamerar inom skälig tid från det att du märkt eller borde ha märkt att något var fel med fransarna, 17 § KTjL. Eftersom att du redan reklamerat blir frågan om det faktum att dina fransar trillat av inom en vecka kan är något som kan reklameras, dvs. om det finns ett fel i tjänsten som du köpt.

Föreligger fel i tjänsten?

Efter en snabb googling fann jag att en fransförlängning normalt sett håller 1-1,5 månad. Har din salong lämnat en garanti för att fransarna ska hålla längre än 1 vecka så kan du även använda garantin som argument, vilket skulle vara det allra bästa. Oavsett så avviker resultatet av behandlingen från det som du som konsument förväntat dig vid köpet och är därigenom felaktig i lagens mening, 9 § KTjL.

Vilka möjligheter har en konsument att få pengarna tillbaka?

De möjligheter som konsumenttjänstlagen erbjuder dig som konsument vid fel i tjänst är först och främst att salongen ges en möjlighet att avhjälpa felet, dvs. fixa till dina fransar på det sätt som de borde ha gjort från första början, 20 § st.1 KTjL. Salongen har alltså rätt att i första hand rätta till felet även om du hellre skulle vilja få pengarna tillbaka direkt.

Vill inte salongen avhjälpa felet har du enligt lag rätt att antingen begära prisavdrag eller hävning, som i detta fall innebär att du får pengarna tillbaka, 21 och 23 § KTjL. Dessvärre är det inte alla gånger så enkelt att du enbart kan kräva alla pengarna tillbaka. Du har ju trots allt fått en tjänst utförd. Salongen kan exempelvis hävda att slutresultatet blev kanske inte som du tänkt dig men att fransarna fortfarande har suttit kvar ca ¼ av tiden som de skulle, vilket kan tala för att du kanske inte får hela 1200kr tillbaka.

Min rekommendation till dig är att du går tillbaka till salongen och upplyser dem om deras skyldighet att rätta till fransarna, gör de inte det så har du enligt lag rätt till prisavdrag eller att häva köpet och få pengar tillbaka.

Om du och salongen fortfarande inte kommer överens är min rekommendation att du anmäler dem till allmänna reklamationsnämnden (ARN).

Hoppas att du fått svar på din fråga, annars ska du inte tveka att höra av dig igen!

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare