Kan man få patent på recept gällande bakverk?

Hej!

Jag undrar om det går att få patent på recept gällande bakverk, alltså sådana man hittar på själv.

Har försökt att googla lite, men just detta verkar vara undantaget som bekräftar regeln..

Är det möjligt, eller är det bara för mig att släppa den tanken?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I Sverige har vi olika immaterialrättsliga skydd för olika saker. I detta fall kan t.ex. upphovsrätt aktualiseras.

Upphovsrätt

För att du ska få upphovsrättsligt skydd för ditt receptet krävs att receptet har så kallat verkshöjd. Det måste alltså särskilja sig på något sätt från andra recept, kanske genom att det innehåller litterära formuleringar etc (1 § upphovsrättslagen). Skulle receptet ha verkshöjd krävs ingen registrering för att få upphovsrätt - det inträder automatiskt i samband med skapandet av verket.

Ett recept innehåller dock ofta en ren uppräkning av ingredienser och instruktioner för hur man ska gå tillväga. Recept saknar i många fall annan funktion än att utgöra en instruktion för bakningen/matlagningen. Det är därmed väldigt tveksamt att ett recept får upphovsrättsligt skydd just för att det saknas sådan verkshöjd som krävs. Det är ju såklart teoretiskt möjligt att ett recept skulle vara så pass originellt och särpräglat att det skulle uppnå verkshöjd och därför bli upphovsrättsligt skyddat. Om det dock bara är ett recept med uppräknande av ingredienser och instruktioner skulle jag dock säga att sådan verkshöjd sannolikt kommer saknas. Upphovsrätt skulle därmed inte aktualiseras för receptet.

Patent

Patent kan du söka för en uppfinning. Det ska i princip röra sig om en teknisk lösning på ett tekniskt problem. Enbart en presentation av information är aldrig en uppfinning (1 § 4 punkten patentalgen). Även för uppfinningar finns ett krav på att uppfinningen har så kallad uppfinningshöjd. Den ska alltså skilja sig väsentligt från de uppfinningar som är kända sedan tidigare (2 § patentlagen). Ett recept utgör alltså inte en uppfinning och har inte heller uppfinningshöjd. Därför kan du inte heller söka patent för det.

Sammantaget
Det är alltså ganska osannolikt att du skulle få upphovsrättsligt skydd för ditt recept om det inte särskiljer sig från andra recept, t.ex. genom att innehålla litterära formuleringar. Inte heller patent kan du söka för receptet.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Emma NilssonRådgivare