Kan man få ogiltig frånvaro om man inte pluggar under lektionen?

Jag går i tvåan på gymnasiet. Om jag spelar spel på min dator på lektionen istället för att arbeta, kommer det då räknas som ogiltig frånvaro? Jag har ju varit där o allt men jag pluggade inte, har läraren rätt att anmäla det som ogiltig då eller??

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag tillämpa reglerna i skollagen (SkolL).

Enligt 15 kapitlet 16 § SkolL framgår följande: En elev i gymnasieskolan ska delta i den verksamhet som anordnas för att ge den avsedda utbildningen, om inte eleven har giltigt skäl att utebli. Om en elev i gymnasieskolan utan giltigt skäl uteblir från den verksamhet som anordnas, ska rektorn se till att elevens vårdnadshavare samma dag informeras om att eleven varit frånvarande. Vid upprepad eller längre frånvaro ska rektorn, oavsett om det är fråga om giltig eller ogiltig frånvaro, se till att frånvaron utreds.

Det är läraren som bedömer om eleven deltagit i skolarbetet. En elev kan därför ha ogiltig frånvaro även om hen befinner sig i skolan. Om du spelat datorspel istället för att utföra ditt skolarbete under lektionen kan läraren alltså ha bedömt situationen som att du varit ogiltigt frånvarande.

Vänligen,

Siva ArifRådgivare