Kan man få fängelse om man inte betalar tillbaka lån?

Om man tar lån på banken på 3 miljoner men inte betalar tillbaka. Kan man få fängelse för de. Har hört om en ny lag som säger att man kan få fängelse för det

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din!

Inget brott att inte kunna betala tillbaka banklån
För att bli dömd krävs att man begår ett brott. Det är inget brott att göra sig skyldig till att inte betala tillbaka ett lån. Ibland går saker och ting inte riktigt som man planerat och man lyckas inte betala tillbaka skulden.

Betalningsanmärkning hos Kronofogdemyndigheten
Det som sker när du inte betalar tillbaka i tid är att du först får påminnelser om att betalningen är sen. Betalar man inte då skickas ärendet till Inkasso och därefter till Kronofogdemyndigheten där banken kan ansöka om en utmätning. Det innebär att Kronofogden kan ta dina egendomar för att betala av en del eller hela din skuld (4 kap. utsökningsbalken). En konsekvens av detta kommer bli att du får en betalningsanmärkning. Det kommer vara svårt för dig att få ta nya lån, hyra lägenhet, teckna telefonabonnemang samt köpa saker på kredit. Anmärkningen hos Kronofogden finns kvar i 3 år för privatpersoner och 5 år för företag. Du kan läsa mer om betalningsanmärkningar påKronofogdens hemsida.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Alexandra MadsenRådgivare