FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt27/01/2023

Kan man få ersättning om operationen gick fel?

Jag har opererat min stortå pga nageltrång men fick göra om operationen då läkaren opererade på fel sida av nageln, alltså där det inte fanns någon nageltrång. Har alltså fått göra väldigt många extra besök vilket kostar 200kr per gång. Inkomstbortfall samt att jag hade väldigt ont i min tå efter första felaktiga operationen då jag gick med förband som klämde på nageltrången som fanns kvar. Var ovetandes till efter några veckor senare när jag märkte att det inte blev bättre alls och såret snarare blev värre. Vad för rätt har man till ersättning?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline!

Jag beklagar att du råkat ut för det. Alla vårdgivare i Sverige är skyldiga att ha en patientförsäkring, såväl privata som offentliga. Detta regleras i patientskadelagen (PSkL).

Alla patienter som vårdas inom svensk hälso- och sjukvård omfattas automatiskt av nämnda försäkring, och kan ha rätt till ekonomisk kompensation i form av s.k. patientskadeersättning. Rätt till ersättning förutsätter att patienten har drabbats av en personskada, och att det är övervägande sannolikt att skadan orsakats bl.a. av vård eller behandling, om skadan hade kunnat undvikas. Även olycksfall i samband med vård och behandling omfattas uttryckligen av lagen (6 § PSkL). Ersättningens storlek bestäms huvudsakligen utifrån skadeståndsrättsliga regler (8 § PSkL). Detta innebär att ersättning kan ges bl.a. för sjukvårdskostnader, inkomstförlust, samt fysiskt och psykiskt lidande (5 kap 1 § skadeståndslagen).

Min bedömning av din situation är att du klart och tydligt bör ha rätt till patientskadeersättning. Detta eftersom din skada och dina ekonomiska förluster hade gått att undvika genom en korrekt utförd operation.

För att du ska få ersättning måste skadan anmälas till Landstingens Ömsesidiga Försäkringsbolag (Löf). Det är även Löf som gör utredningen, fattar beslut och eventuellt betalar ut ersättning. Anmälan kan du göra på Löfs hemsida.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Markus SjöberghRådgivare