Kan man få avslag på sin ansökan om uppehållstillstånd om man av misstag lämnat oriktiga uppgifter?

Hej,

om man har ansökt om ett uppehålltillstånd och undrar följande:

Om man har skrivit fel information (efternamn enligt pass samt mellannamn) i samband med webansökan (formuläret) (båda parter, man och frun) och kommer på det några dagar innan intervjun påverkar det beslutet på något sätt eller?

Det är mänskligt att göra fel så tycker inte det borde vara något problem?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om uppehållstillstånd finns i utlänningslagen. I flera ställen i lagen framkommer att det är otillåtet att lämna oriktiga uppgifter. I t.ex. 5 kap. 17 a § p. 1 föreskrivs att uppehållstillstånd pga. anknytning får vägras om oriktiga uppgifter medvetet lämnats eller omständigheter medvetet förtigits (hemlighetshållits) som är av betydelse för att få uppehållstillståndet.

Av lagen kan man alltså utläsa att oriktiga uppgifter som lämnats av misstag, inte bör påverka ansökan på ett negativt sätt. Ni bör dock kontakta Migrationsverket snarast så att de rättar till uppgifterna i era ansökningar.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Om du vill ha mer rådgivning är du mer än välkommen att vända dig till några av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1 699 kr kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Med vänlig hälsning,

Niki Moini MostofiRådgivare