FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag05/09/2021

Kan man driva AB utan vinstsyfte?

Är det tillåtet att driva ett aktiebolag när avsikten inte är att gå med vinst?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag använda mig utav Inkomstskattelagen (IL) och dess bestämmelser.

För att en verksamhet ska vara en näringsverksamhet (AB) krävs det att bolaget uppfyller de så kallade rörelsekriteriumen: yrkesmässighet (verksamheten ska bedrivas regelbundet och inte tillfälligt), vinstsyfte (verksamhet bedrivs med syfte att ge ett ekonomiskt utbyte) och självständighet (en näringsidkare bedriver sin verksamhet självständigt gentemot sina uppdragsgivare). (jfr. 13 kap. 1 § IL).

Detta innebär att om ett bolag drivs utan vinstsyfte så anses bolaget inte vara en näringsverksamhet, utan kan istället klassas som exempelvis hobbyverksamhet (jfr. RÅ 1965 Fi 785). Något att tänka på däremot är att kravet handlar om att verksamhet ska ha vinstsyfte och det krävs därmed inte att man faktiskt får en vinst. Tänk på att det inte spelar roll om näringsidkaren själv anser sig ha ett vinstsyfte utan man avgör detta genom att bedöma verksamheten. Något som talar emot ett vinstsyfte skulle exempelvis vara om en person fortsätter att bedriva en förlustgivande verksamhet trots att möjlighet till vinst är liten.

Med vänliga hälsningar,

Maia SadekRådgivare