Kan man dömas för sexköp i Sverige även om man köper sex utomlands?

Hej kan en man som köper sex utomlands dömas för sexköp i Sverige?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att någon ska kunna ansvaras för att ha köpt sex utomlands krävs att:

1. Handlingen utgör brott mot svensk lag

2. Svensk domstol har jurisdiktion att döma över det brott mot svensk lag som gjorts

Brott regleras i brottsbalken (BrB) och är en gärning som är straffbelagd (BrB 1 kap. 1 §). I detta fall utgör sexköp ett brott mot svensk lag, vilket föreskrivs i BrB 6 kap. 9 och 11 §§. Första frågan besvaras därmed jakande.

Gällande andra frågan, att en svensk domstol måste ha jurisdiktion att döma över gärningen, krävs det att gärningen har begåtts av en svensk medborgare eller en utlänning med hemvist i Sverige (eller annan som nämns i paragrafen) och att gärningen är straffbelagd även på den plats där gärningen begåtts (BrB 2 kap. 2 §). Det finns således ett krav på en s.k. dubbel straffbarhet.

Detta innebär att svaret på din fråga är beroende av det land som brottet förövas i. Förövas brottet i ett land där sexköp är kriminaliserat kommer köparen att kunna dömas för sexköp i Sverige och tvärtom om brottet förövas i ett land där sexköp inte är kriminaliserat.

Jag hoppas att svaret kan ge viss vägledning. Om jag har missförstått din fråga är du alltid välkommen att återkomma med en ny.

Med vänliga hälsningar,

Sandra BargabrielRådgivare