Kan man byta sitt personnummer och i sådant fall hur?

Hej jag vill byta personnummer kan ni hjälpa mig/vägleda mig/förklara för mig hur jag gör? Tack.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är Skatteverket som har hand om ändringar av personnummer. Man får dock bara byta personnummer under vissa specifika anledningar;

- Om personnumret inte överensstämmer med din födelsetid

- Om personnumret inte överensstämmer med ditt kön

- Vid ändring av din könstillhörighet

Utöver det kan man om man utsatts för brott som är av sådan allvarlig brottslighet att det hotar ens liv, hälsa eller frihet få fingerade personuppgifter. Det innebär att du får nya identitetsuppgifter, t.ex. ett nytt personnummer eller ett nytt namn.

Skatteverket har en mer genomgående förklaring om när personnumret kan ändras här. Jag rekommenderar dig även att vända dig till Skatteverket för att kunna få hjälp med ditt ärende genom att kontakta dem.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänliga hälsningar,

Siva ArifRådgivare