Kan man byta handläggare när beslut om uppehållstillstånd pga anknytningsinvandring tar jättelång tid?

FRÅGA

Hej

Jag söker anhöringsanknytning för min fru. Vi har skickat in bilder, pass-stämplar, flygbiljetter, vigselbevis, hyreskontrakt, arbetskontrakt , gjort muntliga utredningar etc. Nyligen för en månad sedan ansökte jag om begäran om avgörande enligt den nya förvaltningslagen men jag har inte fått något svar just nu. Jag vet inte varför?

Vad kan man göra om sökande har problem med handledare? För att min handledare vill inte ge svart och jag väntar 15 månader utan ingen thing. Hur påverkar min ansökan om jag har byt min handledare?

Tack för hjälpen

MvH!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Myndigheten har fyra veckor på sig
När man skickar en begäran om avgörande har myndigheten fyra veckor på sig att ge ett svar (12 § förvaltningslagen). Att du inte fått ett svar än kan alltså bero på att det inte gått fyra veckor. En annan sak att komma ihåg är att ansökan måste ske skriftligen. Det innebär inte att man måste skicka ansökan via brev, för mejl går nämligen också bra, men det får inte ske muntligen. Detta vet du säkert redan om, men jag tänkte bara påpeka det för säkerhets skull. Migrationsverket har dessutom en ansökningsblankett på nätet som man ska fylla i.

Skulle myndigheten efter 4 veckor avslå din ansökan ska du överklaga beslutet till domstol (12 § andra stycket förvaltningslagen). Hur man gör detta kommer stå i beslutet.

Vad kan man göra om man har problem med sin handläggare?
Att byta sin handläggare mot en annan är inte en rättighet enligt lagen. För att få till ett byte måste alltså migrationsverket själva gå med på det. Vissa myndigheter kan ställa krav på att man ska ha rimliga skäl till att byta handläggare. Men det är ingen garanti att det överhuvudtaget går att få till ett byte. Du kan dock iallafall försöka.

Vänd dig till någon högre chef eller personalansvarig på migrationsverket och be om byte av handläggare. Ge skäl till varför du vill göra bytet. Förklara att det inte är rimligt att det tar så lång tid, särskilt inte med tanke på att allt material som behövs för beslutet redan är klart. Går de inte med på byte kan du säga att du kommer att vända dig till JO eftersom ärendet handläggs så långsamt att det sker i strid med 9 § förvaltningslagen.

Hur det kommer påverka din ansökan om du byter handläggare kan jag inte riktigt svara på. Det kan hända att det tar lång tid ändå, men också att den nya handläggaren är tillräckligt snabb för att du ska få svar inom en kortare tid än vad du hade fått om du behållit din gamla handläggare.

Vänligen

Pegah FazliRådgivare