FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt30/03/2022

Kan man bli skyldig att betala för en gåva man fått?

Hej

Jag har fått ett hus i gåva av min kusin då hon hamnade på kronofogden. Huset var obeboeligt när jag tog över det och jag har hittills renoverat för 200.000 kr innan jag kunde flytta in. Jag har även betalat lagfart och tomträtt, samt fastighets skatt. Jag renoverar nu rum för rum och sedan jag flyttade in kräver hon mig nu på pengar trots att det inte står i vårt gåvobrev. Är jag skyldig att betala henne pengar? Vart ska jag vända mig för att få rätt på detta?

MVH

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer att utgå från bestämmelserna i jordabalken (1970:994) för att besvara din fråga.

En utgångspunkt när det gäller gåva är att så snart den är fullbordad kan den inte ges åter. Eftersom det gäller fast egendom gäller bestämmelserna i jordabalken. I och med att du nämner att ett gåvobrev finns utgår jag från att det gjorts enligt formkraven jordabalken och att en köpehandling finns med köpeskillingen satts till 0 kr. Samma formkrav för köp av fastighet gäller även för gåvor (4 kap 29§ JB).

Det är köpeskillingen skriven i avtalet som gäller. Eftersom inget är skrivet gällande betalning kan det inte i efterhand krävas (4 kap 1§ 2 stycket JB). Även villkor gällande gåvans fullbordande blir ogiltiga ifall det inte skrivits i gåvobrevet, således är det att betrakta som en fullbordad gåva och därmed kan inte ett senare krav på ersättning göras då det inte tagits med i avtalet (4 kap 3 § JB). Så ett senare krav på betalning kan inte göras ifall det inte tagit upp i gåvobrevet, i och med att gåvan är fullbordad finns ingen skyldighet för dig att betala något.

Jag hoppas du fått svar på frågan och tack för att du vände dig till Lawline!

Nähar AbdulrezaRådgivare