Kan man bli medborgare om man har haft betalningsanmärkning?

Hej jag är svensk medborgarare född i sverige och min sambo har bott i sverige från sommaren 2013 och han fick en faktura som gick vidare till kronofogden och den fakturan är betald snart ett år sedan. Han har inga skulder hos kronofogden mer. Men han har en betalningsanmärkning som går bort nu i maj. Men han vill söka om svensk medborgarskap nu kommer dom godkänna detta eller måste vi vänta med att söka?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Villkoren för att bli svensk medborgare finns angivna i 11 § lagen om svenskt medborgarskap.

Din fråga handlar om villkoret i punkt 5 i 11 §, där det anges att man ska ha haft, och man kunna förväntas komma att ha ett hederligt levnadssätt.

Det står inte något i lagen om vad ett hederligt levnadssätt är.

Först tar vi hjälp av förarbeten till lagen för att bättre förstå. Där står det bland annat att om personen visat en ovilja att göra rätt för sig så kan det ses som att han inte haft ett hederligt levnadssätt. Det står dock att det bara ska vara vid en allvarligare försummelse som man ska avslå ansökan på grund av en sådan ovilja att göra rätt för sig. Det står inte något särskilt i förarbetena om vad som gäller när man har en betalningsanmärkning, de exempel som tas upp i förarbetena handlar i stället om skatteskulder som typiskt sett är allvarligare än en privat skuld.

Vi kan ta hjälp av några rättsfall från migrationsöverdomstolen för att förstå det bättre.

I rättsfallet MIG 2007:24 angav migrationsdomstolen bl.a. att det är den som söker medborgarskapet, som ska visa att han gjort vad som rimligen kan krävas av honom när det gäller hans vilja att göra rätt för sig.

I rättsfallet MIG 2007:27 hade en person en privat skuld på 34.000 som han påstod sig betala av 1000 kronor/år på, utan att han bevisade att han faktiskt betalade av skulden. Migrationsdomstolen skrev att bedömningen ska göras med tyngdpunkt på hur personen kan förväntas leva i framtiden, med bakgrund av hur han levt tidigare. Bedömningen ska även göras av hur förhållandena är när man prövar hans ansökan. Migrationsöverdomstolen beslutade att just den personens skuld var en sådan som talade för att han inte hade ett hederligt levnadssätt, och att han inte hade bevisat att han velat göra rätt för sig. Därför beslutade migrationsöverdomstolen att inte bevilja ansökan, eftersom de inte bedömde att det inte var bevisat att han kunde förväntas ha ett hederligt levnadssätt framöver.

Allt detta innebär följande för din sambo:

Det som är avgörande är inte att han haft en betalningsanmärkning, utan istället om han visat en ovilja att göra rätt för sig.

Hans betalningsanmärkning talar för att han tidigare haft en ovilja att göra rätt för sig, eftersom man får en betalningsanmärkning om man inte betalar sina skulder.

Det är därför upp till din sambo att visa för Migrationsverket att han inte har en sådan ovilja att göra rätt för sig, och att han därför kan förväntas ha ett hederligt levnadssätt i framtiden.

Ett sätt att visa det är dels att med kvitton/kontoudrag visa han har betalat av skulden, dels att påpeka han inte har några andra obetalda skulder, och att påpeka att det var en engångs-händelse, alltså att han bara haft en anmärkning istället för flera.

Bedömningen av din sambos vilja/ovilja att göra rätt för sig ska göras med utgångspunkt i den tidpunkt som hans ansökan prövas, d v s den tidpunkt då migrationsverkets personal prövar hans ansökan. Det kan ske närsomhelst efter att han lämnat in ansökan. Det betyder att ju längre tid han väntar, desto mer hederligt har han levt, och desto bättre chanser har han att få sin ansökan beviljad. Några månader spelar dock inte särskilt stor roll eftersom han bott här i snart 5 år.

Om han lämnar in ansökan nu, så kommer betalningsanmärkningen eventuellt att synas, men om han lämnar in ansökann i maj så kanske den inte syns. Å andra sidan så kommer Migrationsverket att utreda hans ansökan noga, och han måste svara sanningsenligt på deras frågor. Därför så är det stor risk att de ändå får reda på hans anmärkning på ett eller annat sätt. Jag bedömer därför att det inte spelar så stor roll om han lämnar in ansökan nu eller i maj.

Mitt råd till er är att lämna in ansökan så snart din sambo vill, om ni tror att han kan visa för migrationsverket att han bara haft en betalningsanmärkning, att han betalt av sin skuld, och att det inte hänt varken innan eller efter, och att han i övrigt har ett hederligt levnadssätt(t ex att han inte har ett brottsregister m.m.).

Om Migrationsverket skulle avslå hans ansökan, så kan han överklaga och försöka visa samma sak för en Migrationsdomstol.

Jag hoppas att du tycker dig ha fått ett svar på din fråga. Använd annars gärna kommentarfunktionen nedan så ska jag försöka reda ut eventuella oklarheter.

Vänligen,

Olle Hansen ÖlmedalRådgivare