Kan man bli ersättningsskyldig om ens hund attackerar en annan hund på ens egna tomt?

Om vår grannes grannes hund springer över till vår tomt och vår hund är vaktig, vems är ansvaret om vår hund t ex jagar iväg och nafsar grannens hund? Vår hund är ofta lös på pga att han håller sig inne på vår tomt.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För hundägare råder ett s.k. rent strikt ansvar. Det innebär att skador som orsakas av hund alltid ska ersättas av ägaren enligt 19 § lagen om tillsyn av hund och katt. På grund av det rent strikta ansvaret som gäller för hundägare skulle ni i detta scenario bli ersättningsskyldiga. Men om det sker på just er egen tomt och olyckan skedde till följd av att grannen inte har haft ordentlig uppsikt över deras hund kan dock ansvaret jämkas enligt 6 kap. 1 § 2 st. skadeståndslagen. Då kan ni behöva betala 50/50 eller dylikt.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Benjamin LindholmRådgivare