FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott29/01/2021

Kan man bli dömd till fängelse om man inte betalar sina skulder?

Hej, kan man bli dömd till fängelse om man inte har råd att betala sina skulder?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Att inte betala sina skulder är i sig inte brottsligt. Då fordringsrätten till stor del regleras av civilrätten genom avtal är det inte straffsanktionerat med fängelse. Du kan i princip vara hur skuldsatt som helst utan att riskera några brottspåföljder.

Å andra sidan är det viktigt som gäldenär att inte bete sig svikligt eller vårdslöst gentemot en borgenär. Att göra det kan vara brottsligt och kan leda till fängelse. Som ett exempel är det inte tillåtet att förstöra eller undanröja egendom i syfte att försvåra utmätning av kronofogden.

Då väldigt lite information framgår av din fråga hade jag rekommenderat dig att läsa bestämmelserna i 11 kap. Brottsbalken (BrB). Kapitlet reglerar särskilt brott mot borgenärer.

Hoppas du fick svar på din fråga. Har du fler frågor är du varmt välkommen att återkomma.

Trevlig helg,

Carl HansenRådgivare