Kan man bli dömd för ett brott om man erkänner efter att domen vunnit laga kraft?

Om en man blir frikänd i tingsrätten och senare erkänner, kan man då återuppta åtalet?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Jag antar att frikännandet i tingsrätten skett genom en dom, samt att denna vunnit laga kraft (dvs att tiden för överklagande har gått ut). Jag antar även att erkännandet inte var känt för vare sig dig eller åklagaren sen tidigare.

Juridisk bakgrund

Den situation som du beskriver handlar om så kallad rättskraft, vilket behandlas i rättegångsbalken (RB). Som huvudregel kan inte samma gärning prövas två gånger i domstol (30 kap 9 § första stycket RB). Enligt denna regel kan således samma eventuella brott inte prövas igen.

Undantaget från detta är så kallad resning till men för tilltalad (58 kap 3 § RB). För att det ska vara aktuellt i ditt fall krävs att det framkommer bevisning eller andra omständigheter som inte tidigare aktualiserats, samt att dessa omständigheter sannolikt hade lett till en fällande dom. Det krävs även att brottet i fråga har över ett år som maxstraff i straffskalan.

Slutsatser

Generellt sett kan sägas att resning är väldigt sällsynt. Det ska föreligga närmast extraordinära omständigheter för att resning ska meddelas till men för tilltalad. I svensk rätt är dessutom ett erkännande inte tillräcklig bevisning i sig. Det krävs även att det föreligger övrig bevisning som ställer brottsmisstanken bortom rimligt tvivel, vilket också är ett högt ställt krav. Min bedömning är således att det förmodligen inte finns en möjlighet att återuppta målet.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Viktor VårlidRådgivare