FrågaFAMILJERÄTTBodelning03/09/2020

Kan man bli bostadslös efter en skilsmässa?

Hej vi skilde oss 2018. Min fru hade äktenskaps förord.Hon fick lgh.Jag blev satt på gatan.Kan man göra så?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag förstår det undrar du huruvida man kan bli bostadslös på grund av en skilsmässa eller om någonting blivit konstigt i ditt fall. Ja, tyvärr händer det att personer blir bostadslösa på grund av en separation. Det finns exempelvis bara en bostad att dela på och då blir tyvärr den som inte får bostaden utan en bostad.

Just i ditt fall känner jag inte till de närmare omständigheterna för att kunna uttala mig exakt men jag kan nämna följande. Trots att bostaden blivit enskild egendom genom din frus äktenskapsförord och därför inte ska tas med i boet, finns det en möjlighet för att den make som har det största behovet av lägenheten får den i bodelningen (mot ersättning, om det inte är en hyresrätt), (se 11 kap. 8 § äktenskapsbalken). Bara faktum att det finns ett äktenskapsförord som säger att lägenheten är din frus enskilda egendom är alltså inte ett hinder mot att du skulle kunna få lägenheten i bodelningen. Nu antar jag dock att ni redan förrättat en bodelning och att ni dragit slutsatsen att det varit din fru som haft det största behovet av lägenheten. Ni kanske inte reflekterade över behovsfrågan, utan bara kom överens om att ge henne lägenheten och då gäller den överenskommelsen. Man kan alltså stå där utan bostad efter en skilsmässa och det händer tyvärr inte alltför sällan.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig,

Med vänliga hälsningar,

Dostan SulaimanRådgivare